Sunday, February 24, 2008

توقف..باسم الحب

توقف.......باسم الحب

باسم الكلمه التى طالما قدستها

وادخرت مشاعرى احتراما لها

لا تقلها ان كنت أقل من حروفها

توقف.......باسم الحب

لا تجعلنى بحثا عن جزء منك أتحسس بطنى

لأجد الخنجر المسوم قد انغرس فى ظهرى

ودمائى تسيل لتثبت للكون حماقتى

والجميع يقول..حذرناكى ياصغيرتى

ان كنت تنوى البعد....لا تقترب منى

توقف.......باسم الحب

لا تلقى اللوم يوماً على القدر

لا تسب الحياه أو تلعن الدَهر

لا تحمٌل ذنوبك الأرض وحبات المطر

ان كان الهجر طريقك والفراق منهاجك

ان كنت من المقاومه أضعف

والى الإستسلام أقرب

ان كنت عاجزا على الإحتفاظ بمشاعرى

لا تغوص فى عينى او تلامس أناملى و

توقف.......باسم الحب

توقف قبل ان تحطمنى

قبل ان تفتت قلبى وتبعثر أشلائى

ثم تحمل الىّ كلمه اعتذار

وذكرى داخل قلبٍ منهار

وحُكم الن يكون لحبك نهار

توقف

واستدر

وابتعد

.

.

باسم الحب

26 comments:

احساس لسه حى said...

عزيزتى
باسم الحب نفعل ويفعل بنا الكثير

اكيد الحب اللى يوجع وما يديش الامان والحنان والسعادة

ميبقاش حب

لماذا تطالبيه بالتوقف

طالبى قلبك وحددى مشاعرك يجب ان تعرف مشاعرك ان تختار وتحسن الاختيار

احنا اللى بنحب ومش مهم مين بيحاول يخدعنا او يحبنا

تحياتى يا قمر
وربنا يريح قلبك
سلام

مصطفى السيد سمير said...

باسم الحب
وخنجر مغروس في ظهري

غريبة

بس تعرفي
بتحصل

raspoutine said...

الله عليكى
اسلوب اكتر من رائع
تقبلى مرورى

ايمن فاروق

بطوط حبوب said...

احساسك رائع
والكلمات تحفه بجد
بس صدقينى مش ل الى بيجرح بيبقى ناوى
هى بتيجى كده

ولــــــــــو said...

احييكي على الفكرة والاسلوب
بجد فكرة اكتر من روعة واسلوبك خلاص مش ينفع اتكلم عليه

ان كنت تستطيع استكمال رحلتنا معا فانا ف انتظارك والا فتوقف قبل ان تصبح الذكرى كابوس لا استطيع معه النوم وتتحول حياتي الى عذاب لا اقدر على احتماله
توقف ان كنت تحب
توقف بأسم الحب

micheal said...

أسلوبك جميل جدا رغم أني مؤمن بأن الحب عمله نادره حاليا
تحياتي

همسات دافئه said...

احساسى لسه حى
عزيزى
تأملت تعليقك كثيرا وقرأته مرارا
عندك حق فى كل كلمه يحب ان يحدد المرء مشاعره ولا يلوم أحد الا نفسه
انا الى أحييك بجد
اسعدنى مرورك جدا:)

**************
مصطفى باشا
:(
بتحصل
وبنحاول نمنعها من انها تحصل
مرسى على تعليقك الجميل ده

**************
أيمن
:)أول زياره ليا ياريت متكنش الأخيره
ومرسى على كلامك اللطيف ده:)

همسات دافئه said...

بطوط
معرفتش أقول عندك ان البلوج بتاعك عجبنى جدا
انا مش مقتنعه ان هى بتيجى كده انا مقتنعه ان فى ناس مبتعملش حاجه عشان الى بيقولوا انهم بيحبوهم
أشكرك على مرورك:)

***************
ولو
صديقى العزيز جدا جدا
كلمات ايه بقى ما انت ضيعتها بكلماتك بس بجد فرحت انك فهمتنى اوى كده وعايزاك تشوف أول تعليق عندى الوجهه المعاكسه:))
شرفتنى ونورتنى ياحاتم

*****************
مايكل
:)
الحب عمله نادره والجواز مرفوض انت ايه حكايتك بالظبط
بس بينى وبينك عندكم تدبيسه جامده
والحب أكيد موجود بس اتظلم بننا كتير
أسعدنى وجودك:)

الفارس الملثم said...

بجد كلمات جميلة اوي واحساسها عالي حقيقي

بالتاكيد الحب معني لا يقبل الحلول الوسط فاما حب او لا حب فان لم تكن تستطيع ان تحب اوي وان تكون صادق اوي مع من تحب فالافضل لك ان تبعد حتي لا تسبب جراح لكليكما

تقبلي مروري الاول في مدونتك المتميزة

رينـــــــــــا said...

جميييييله جدا ماشاء الله
احساسك وصل اوى

سكــر said...

ابعد كل تلك المشاعر
تطلبين منى ان اتوقف

اتطلبى لحلبى ان يتوقف

بل وتطلبى البعاد

ابعد ان عشقتك روحى

ابعد ان امتلك قلبى قلبك

ابعد ان عشقتك

تطلبى منى البعاد

لا ياسيدتى

ليس بيدى البعاد

مثلما لم يكن بيدى حبك


همساااات دافئه

حروفك الجميله جعلتنى ابحر معها

عذرا سيدتى

وتقبلى فائق احترامى لما خطه قلمك

اخيكى احمد سكر

mohamed said...

السلام عليكم
تحياتى للقصيدة الرائعه
كلمات جميله واحساس يميزة وضوحه
ويحمل رسالته التى لا يشوبها حيره
فهو القرار
توقف

واستدر

وابتعد
تذكرت قصيدة اختارى
ولكن اسيبتعد ام ستبتعدى انتى ام سيقرب بينكما القدر
ام سيكون للقدر حسابات اخرى؟؟؟
اشوفك بين حروفك
سلااااااااااام

حنان شلبي said...

آآآآآآآآآآآآآآآآآآه

صراحة قلبتي علي المواجع

وما بدي اعلق غير انو كل شي الو علاقة بكلمة حب حيكون مربوط بكلمة الم و صعب والظروف

هاد الي شفتو من الحب بكل بساطة

وتحياتي لكلماتك الحلوة المعبرة جدا

حنان شلبي

همسات دافئه said...

الفارس الملثم
ياأهلا ياولكوم نورتنى فى اول زياره:)
صح جدا الحب لا يقبل الحلول الوسط
فكرتنى بنزار
اختارى الحب او الا حب
فجبن الا تختارى
لا توجد منطقه وسطى
بين الجنه والنار
أسعدنى وجودك:)

***************
رينا
ربنا يكرمك يارب دايما منورانى كده:)انتى الى أجمل بجد

***************
سكر
نعم أطلب منك البعاد
ان كنت لن تستطع الحفاظ على حبى
ابتعد الآن قبل ان يتمكن حبك من قلبى
وتتركنى اقاسى البعد وحدى
سكر
ربنا يخليك على ذوقك وكلماتك اللطيفه أسعدنى وجودك بجد اوى:)

همسات دافئه said...

محمد
دايما تعليقاتك بسرح معاها كتير اسئلتك متميزه وكل الإحتمالات وارده
ربما يبتعد
وربما ابتعد
وربما القدر يبعدنا
ولكن ما زلت أقتنع اننا لا بد ان نكون اقوى:)
تحياتى ليك:)

************
حنااااااااان
حنون وحشتينى بجد واسعدنى وجودك جدا وسلامتك من الآه الكبيره ده
الحب دا شئ جميل ان شاء الله تستمتعى بجماله وينسيكى ألمه وصعوبته
نورتينى وربنا يكرمك على ذوقك ده:):)

رئيس جمهوريه نفسى said...

بجد روعه قوى يا شيماء
ديما باسم الحب بنرتكب حماقات وبنغرز السكاكين فى ظهور المحبين ونكسر قلوبهم والكل تحت مسمى الحب

قلب ينبض لله said...

بحييكي علي فكرة البوست

وعلي اسلوبك الجميل

تحياتي

momken said...

لا تستغربى
إذا حكموا عليك بالشنق حيه
وبالضياع حيه
وبالموت حيهً
واكتشفتى أن القاضي هو أقرب الناس إليكى


لا تستغربى
إذا تحدثوا بالسوء عنكى
ورموكى بما ليس فيكى من الصغائر والكبائر
واتهموكى بما لم ترتكبى من الجرائم
واكتشفتى أن الظالم
هو أقرب الناس إليك

فتلك هى الحياه
دائما فى تقلب
وقليل منا المخلصين

البوست رائع جدا
ومليا احساس والم
ربنا معاكى
تحياتى

momken said...

لا تستغربى
إذا حكموا عليك بالشنق حيه
وبالضياع حيه
وبالموت حيهً
واكتشفتى أن القاضي هو أقرب الناس إليكى


لا تستغربى
إذا تحدثوا بالسوء عنكى
ورموكى بما ليس فيكى من الصغائر والكبائر
واتهموكى بما لم ترتكبى من الجرائم
واكتشفتى أن الظالم
هو أقرب الناس إليك

فتلك هى الحياه
دائما فى تقلب
وقليل منا المخلصين

البوست رائع جدا
ومليا احساس والم
ربنا معاكى
تحياتى

سكــر said...

من اداركى انى لن احافظ على حبك

من اداركى انى لن احفظ داخل قلبى

اتعلمى كم قاست كى افوز بقبك

اتعلمى من واجة وكم حاربت لقربك

اتعلمى كم قاسيت وكم عانين كى اصل جنبك

لا سيدتى

حبك قدرى

وقربك املى

وبعادك نهايتى

تحياتى الغاليه
لردك الجميل

تقبلى مرورى

احمد

همسات دافئه said...

رئيس جمهريه نفسى
:)بجد مش عارفه أقول ايه لما انت تقول على كلامى انا روعه امال انت يتقال عليك ايه أشكرك جدا على كلاماتك بجد أسعدتنى:)

*************
قلب ينبض لله
مرسى اوى دايما منورانى بتعليقاتك ياأرق قلب:)

همسات دافئه said...

ممكن
:(
ليه كده أكيد احنا الى بنختار غلط
بس انا هستغرب...أسفه
أصلى عندى أمل
.
وكبير
:)تحياتى ليك أسعدنى وجودك جدا

**************
سكر
أحمد باشا:)
مممممم
خلاص كده انت تكسب مش هعرف أرد
أشكرك جدا على الرد التحفه ده:)

الآء said...

عزيزتي همســـات دافئه
صدقيني لو قلتلك ان القصيده ديه جسدت كلام كتير جوايا كان نفسي اعبر عنه وعجزت عن ذلك
حسيت اني اللي كتباها وانها علي لساني
لولا حقوق النشر كان زماني .......؟؟؟هههههههه

أهنئكبي عليها وعلي هذه الفكره الرائعه

تقبلي مروري وتحياتي لك

sendbad said...

مينفعش يبقي في حب وطعن خناجر في وقت واحد حتي لو كانت الظروف صعبة او مستحيلة صحيح في اقدار ومكتوب بس لا يستقيم الحب والغدر معا دي وجهة نظري اما عن البوست فدائما تبدعين
تحياتي

زُمُرده said...

باسم الحب بنغش ونزيف مشاعرنا
باسم الحب بنظلم وندوس على مشاعر غيرنا
باسم الحب بنجرح ونهدم من غير ما نتألم

كتييييييييييييير الناس بتستخدم الحب وسيله
وكتيييييييييير مبتحترمش الحب ولا تقدره

كتيييير بيبقى الحب كلمه سهله
بنقولها من غير ما نعرف ايه معناها وايه واجباتها واحترامها وخصوصياتها

كتييييييييير الجرح بيجي من اللي استساغوا الفاظ الحب

ليه نجرح باسم الحب ونسيب قلوب متمزقه وعيون دامعه واحلام مدمره

اسلوبك اكتر من روعه

بس من الضعف انك تطلبي انه يتوقف لازم تبقى اقوى من الجرح
لازم تعرفي امتى تبصري الالم القادم وتوقفيه

اما ان تتركي من يستغل الحب ويرتكب الآلام ويمزق المشاعر لضميره ...لكلماتك...لاحساسه

فانت واهمه
مش المثل بيقول
سلموا القط مفتاح الفرار

شكرا على اهتمامك

همسات دافئه said...

الاء
مرورك بينورنى وبيسعدنى ياجميله
وياستى انا وانتى واحد مفيش مشكله انتى برضه كتير بتعبرى على الى انا حاساه
أشكرك جدا:)

***********
سندباد
بحارى العزيز
مفيش حب وغدر مع بعض..آه صح
بس فى غدر باسم الحب
وانا برضه مش بقتنع بالظروف
أشكرك ياسندباد جدا جدا:)

***********
زمرده
يعنى انتى عايزه تحرمينى منك ليه بس
بجد تعليقك جميل اوى وعندك حق فيه جدا أحلى ما فيه انك تناولتيه من وجهه نظر مختلفه بس انتى صح لازم نكون أقوى واحنا الى نوقف
اقولك على مقوله لأنيس منصور مطابقه لكلامك
الرجل لا يعرف كيف يقول وداعا والمرأه لا تعرف متى
أشكرك أوى يازمرده بجد سعيده اوى بزيارتك وكلامك وهستناكى تانى:)