Thursday, October 23, 2008

صدفه فى المترو

ردوا ردت الميه فى ذوركو
أى حيوان أو حيوانة هتنطق فيكو هاجبها من شعرها تحت جزمتى
لم أتذكر عندما وقعت عيناى عليها صدفة فى المترو سوى كلامها الجارح وقسوتها علىًّ وعلى زملائى فى المدرسة كدت أصرخ واستغيث بمن حولى بسبب ألم ضرباتها التى بُعثت فى يداى من جديد
لم اتذكر اسمها ولا اى كتاب كانت تشرح ولكن محفور فى ذاكرتى نهرها لنا وانتقامها الللا سببى منًّا
حسبى مش تفتحى انتى مش شايفانى واقفة وراكى عميتى ولا حاجة
قالتها بصوتها المزعج الذى كاد يصيب العربة كلها بالصمم لفتاه تقف أمامها ولا أعلم لما لم ترد عليها علها أدركت انها سليطة اللسان ففضلت الإنسحاب فبل بدء المعركه التى حتماً ستكون فيها خاسره كم كنت أتمنى ان تكون الفتاه أشجع وتصفعها الفتاه على وجهها أو تبصق عليها ولكنها للأسف نزلت فى هدوء.
اشعر بالإختناق لمجرد وجودها معى فى مكان واحد انها كما هى لم تتغير هذه العيون الضيقة الحاده والملامح الجافة التى ما تعرف معنى لكلمة ابتسامة وذلك الجسد الممتلئ لم ينقصها اليوم سوى عصاتها التى كدت أقتنع انها خُلقت ممسكة بها
أوقعنى حظى السئ بجوارها ياالهى.. لقد صرت فى طولها تقريباً لم يعد جسدى ضئيل بالنسبة لها كما كان وما عادت تستطيع ان تؤذينى وددت لو صرخت فى وجهها بكل الألم الذى سببته لى ولزملائى قديماً
"بكرهك .... بكرهك"
ولكن وللأسف أيضاً خرجت كلمتى فى حدة
"عدينى.. عايزه انزل"
وما زلت أشعر بالإختناق
ومازالت كرامتى تؤلمنى
ومازلت لم أتذكر اسمها
95% حقيقة

24 comments:

كـــيــــــــارا said...

يااااااااااااه

بتفكريني بمس صابحه كانت

كده بس الحمد لله درستلي اسبوع واتنقلت من الفصل لفصل تاني :)

romansy said...

دعيها تقول كما تقول
فيكفى ادبك وذوقك فلا تعامليها بنفس الاحساس الجارح التى عاملتك بيه
فيكفى ان لا تردى الاساءه بالاساءه

Wish I were a Butterfly ... said...

:)))

أسلوبك جميل زي ما هو طبعا

و عجبتني اقتناعك بأنها خلقت بالعصايا معاها
ربنا يهديها و يهدينا جميعا

فرحانة أوي إنك كتبتي تاني :). يارب دايما نتطمن عليكي يا قمر

Anonymous said...

الناس دي لسة موجودة
ولسة بيحولوا التعليم لملل
بس انتى عملتي منها حكاية جميلة

منه مرتجى - عازفة الأوتار said...

يا ساتر
معرفش ازاى فى ناس بتقدر تكون قاسية كل الوقت
ده انا لو زعقت لولاد اختى علشان حاجة عملوها قبل ما يعيطوا بكون مصالحاهم
يلا ربنا يرحمنا من الأمثلة الهابطة دى للمعلمين
و ربنا يشيل ذكراها من دماغك يا رب


دمتى بكل خير و حب يا قمر

وحـــــــــــى القلم said...

هههههههههههههههههههههههه
سورى بس وصفك اللى انتى وصفتيه ده عسل اوى
وانا قاعده اقرأ رسمت صورتها فى دماغى بشخصيتين أ. منشن اللى فى الفيلم الاجنبى الاميره ساره little princess
والشخصيه التانيه مدرسة الحساب فى تالته ابتدائى مس هاله
كانت بتخلى اللى ميعرفش يجاوب يقوم ويشيل الشنطه وهو رافع ايده ويجرى بيها حولين الفصل وفى كل لفه لما يوصلها تضربه على ظهره بالخرزانه :-(
كنت لسه راجعه من بره وصدمت بالواقع المرير وكرهت مصر والمدرسه والمس وعيالها اللى كانوا معانا فى المدرسه
وعييت

همسات دافئه said...

كيارا
أكيد كلنا اتعرضنا لمدرسات كده
بس مفتكرش انهم لسه متخيليين انهم مأثرين فينا لحد دلوقتى
ميرسى ليكى ياجميله:)


************

رومنسى

ما أروع تعليقك
وما اقوى من يستطع تنفيذه
رائع حقاً:):)

همسات دافئه said...

فراشتى الرقيقة

أشكرك كتير:)
دايماً منوره بلوجى والله:)

************

مصطفى

ازيك؟
الناس ده طبعا لسه موجوده وأكيد كل واحد فينا قابلهم بس تصدق سعات بيصعبوا عليا عارف بس الست ده انا اعرف كام واحده بتكرها
مسكينه!!!
ميرسى لتعليقك ياباشا:)

همسات دافئه said...

عازفة الأوتار


ولا انا عارفه ازاى ممكن حد يتحمل ان يخلى حد يكرهه طول السنين ده
او يقسى على اطفال ومراهقين بالشكل ده
ربنا يسامحها بقى
ميرسى لتعليقك اوى:)

**********

وحى القلم

:)))
هم دول الى بوظوا التعليم وكرهونه فى المدرسه والتعليم والكتب وعمرنا ما هنتقدم غير لما دول يتعلموا اسس التربيه
تعليقك جميل اوى أشكرك جدا:)

momken said...

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
(شر الناس من تركه الناس اتقاء فحشه)صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

الى زى مدرستك دى موجودين كتير اوى اوى
وفى منهم مدونات كمان
لسنهم صليت جداً
ومتصورين انهم كده شخصيه خرافيه جباره
ميعرفوش ان ده فوحش
وقله ادب
حتى لو كانت بتعمل كده علشان تاخد حقها زى ما بتعى او تفرض شخصيتها انا اعتقد ان ده مركب نقص هى بتعوضه بكثير من الفظاظه والصوت العالى والكلمات البزيئه

هادى نفسك
بكره يجلها جلطه او ضغط دم او سكر

تحياتى

Yahia said...

بصي في دايماً مواقف بنمر بيها وبتنحفر في ذاكرتنا عشان بتأثر فينا بالسلب أو الإيجاب، بس أعرفي كويس أن مهما كانت الذكريات دي سلبيه بس أكيد بنتعلم منها، وكمان لازم تبقي حاطه في حسابك ولو احتما 1% انها تكون عملت كده وكانت بتعملك بالطريقه دي عشان حاجات كتتتير ممكن تكوني انت مش شيفاها فبلاش نحكم من طرف واحد وخصوصا لو مدرسه قدمها 50 عيل وبتشرح ومحدش فاهم ومش لاقيه حد يفرحها انه فاهم ويمكن متخانقه مع جوزها او بدور على عريس ويمكن عليها عيانه ويمكن زحمت الاتوبيس الصبح مجننها ويمكن حاجات تانيه كتتتير بس المهم نعرف انه في العاده مفيش حد شرير بطبعه كمان لازم ندي اعذار لبعض عشان نعرف نستمر ومنخليش جوانا روح الانتقام تسيطر علينا

تحياتي

حمامة said...

بتحصلي ساعات اشوف حد كنت بكرهه اوى
ببقى متضايقه انى شوفته لانه فكرنى ان فى حد انا بكرهه
ده على اساس انى بعرف اكره اصلاً

ازيك :)

سمكه واحده said...

فكرتني زمان بميس ربنا يهدها كنت في تلته ابتدائي هي اللي خلتني غبيه وبكره الحساب كانت اسمها نيله جورجيت كانت شعرها اصفر وبتليس قصير لسه فاكره البلوزه كانت لون الشرباب باين ايمها كانت موضه بس سيبك كنت انا بنقطها مكنتش بجاوب كنت بتنح وتقعد تزعق فيا وانا لا حياه لمن تنادي كان بيفكرني اللمبي بنفسي زمان لما كان بيمتحن والمدرس بيزعقله قالوا طيب طيب بس لو كنت بره كنت سبتك
اهو انا كان نفسي اقلها كده بجد الست دي بكرها جدا ياله ربنا يسهلها
بجد فعلا المدرس او المدرسه بيسيب اثر سلبي او ايجابي للطفل لحد ما يكبر فكرتيني بايام مكنتش عاوزه افتكرها بس كنت رخمه بردو وبطلع عنهم بس كنت بضرب بردو هههههه
ياله تقبلي مروري بقي وصفك تحفه وانا لو منك ولقتها في المواصله كنت عضتها من دماغها ولا زغتها في جمبها هههههه
تحياتي
تقبلي مروري
سمكمك

MONDAHESH said...

اسلوبك كالعادة رائع ومتميز

بس اتمنى ماتتأخريش تاني في الكتابة

اما عن المدرسين فلا اقرهم جميعا

انا شايف ان لو كلهم عندهم ضمير وبيعرفوا يتعاملوا مع الطلبة هنتغير تماما كشعب وهنكون حاجة تانية خالص (( طبعا للأحسن ))

على الرغم من كده في مدرسين راااااااائعين

يعني انا رغم اني مش بحب اتعامل معاهم الا ان مثلي الأعلى في الحياة هو مدرس

اتمنى اني اكون ماطولتش عليكي واتمنى انك تكوني بخير دايما


تحياتي

ولــــــــــو said...

وده كان درس يعلمنا مش نركب المترو ولو ركبناه مش نبص ف وشوش الناس حوالينا ولو بصينا مش نتعرف على حد ولو اتعرفنا مش يكونوا ليهم معانا زكريات وحشة ولو طلع فيه كده ننزل بسرعه ونقرر مش نركب المترو تااااااااااني

اتمنى المرة الجاية تقابلي مس عفاف بتاعه الدراسات الاجتماعية
مين دي؟
دي كانت مدرستي انا ومش كنت بافهم من مادتها حاجة بس كانت شخصيه لذيذه جدا
ابقي سلميلي عليها
ماشي؟

و القادم....أجمل said...

:)

ساعات كتيرة ناس
بتعلم في حياتنا
مش بنقدر ننساهم
سواء بالحلو أو الوحش
و قابلي الاتنين
بإبتسااااامة
لأنهم ماضي
و يإما ماضي و انتهى
أو ماضي عايش

;)

وحشاني بجد
(f)(f)(f)(f)
(f)(f)
(f)(f)
(f)(f)(f)(f)
(f)(f)
(f)(f)
(f)
(f)

كلام لوجيك said...

صدفة فى المترو
بس انا مش جايلك صدفة أبدا
اخبارك ايه يا اختى العزيزة؟
اتمنى ان تكونى فى خير صحة وافضل حال
حبيت ارمى السلام

دمتى بكل خير

اسامة

(green eyes) said...

الحمد لله مفيش مدرسة سببتلي عقدة كلهم انا اللي عقدتهم :):)
يالا بقى ربنا يسامحها

همسات دافئه said...

ممكن

زميلى العزيز:)
ربنا لا يجعلنى ولا يجعلك من الناس ده
وياسيدى لا جلطه ولا حاجه ربنا يهديها ويسامحها
نورتنى ياعزيزى:)


***************

يحيي

حلو كلامك اوى وتمام وعاجبنى انك انت الى مش بتحكم من طرف واحد
بس انا حبيت اوضح ان المدرسين عموماً مهما كانت الظروف الى انت ذكرتها لازم يتعلموا ويربوا المدرسين ويعلموهم ازاى يتعاملوا مع الطلبه عشان ميأثروش عليهم بالسلب
شكراً ليك يايحيي اوى:)

همسات دافئه said...

حمامتى الرقيقة

نورتينى ياقمر وانا برضه بضايق عشان بفتكر انى اتئذيت
انا كويسه الحمد لله بس مشغوله شويه والدنيا واخدانى شويتين ميرسى ليكى اوى بجد انتى غاليه عندى فعلاً

**************

سمكه

ههههه
ياساتر يارب بقى دول مدرسات دول
والله حاولت أعمل حاجه من ده بس معرفتش ربنا يهديها بقى:)

همسات دافئه said...

مندهش

ياسيدى قول وطول دا انت منور البلوج والله
وطبعا فى مدرسين كتير كويسين برضه أثروا فيا ولو شفتهم هنحنلهم بس حظى وقع فى ده بقى:)

شكرا ياعلى اوى:)

**************

ولو

هههههه
وكانت هذه هى الدروس المستفاده من الواقعه الأليمه
وهسلملك على مس عفاف طول ما انا بركب المأساه ده أكيد فى يوم هاقابلها:)
تعليقك جميل اوى:)كالعاده يعنى

همسات دافئه said...

والقادم أجمل

انتى الى وحشانى كتير
بس الناس الى بتأثر تأثير وحش قلبى بينقبض لما أشوفهم لإنهم بيفكرونى بماضى مش عايزه افتكروا
انا هابتسم ليكى انتى رغم انتى مش شوفتك بس نفسى اوى:):)

****************

كلام لوجيك

أسااااااامه
انا مصدقتش عنيه لما قريت تعليقك
انا كويسه الحمد لله وحصلى حاجات كتير فى غيابك بس مبسوطه اوى بجد انك لسه فاكرنى وبتدخل عندى ده أحلى سلام يأجمد كلام

همسات دافئه said...

صاحبه العيون الخضراء:)
ههههه
ويسامحك بقى
ميرسى اوى

لاسع افندى said...

زعلان منك جدا
كان المفروض تخبطيها بكوعك فى معدتها وانتى نازله وتتنزلى بسرعه وتسيبيها مع لسانها السليط تشتم لنهاية الخط
ربما كنتى ترتاحى
لو مكانك كنت عملت كده انتقاما لزمايلى مش لنفسى