Wednesday, April 9, 2008

أشياء تتحدث عن نفسها

انا من تصفون به أجمل النساء,انا من تتركون معالم الكون بأسرها وتنتظرون قدومى اسمع شكواكم وأخفف من ظلمه ليلكم تهدونى سلامكم وبسماتكم تأمنونى على أسراركم وأبدا لم تخجلوا يوما من دموعكم التى تزرفونها فى أحضان شعاعى الصغير,ما عرفت يوما ان أجرح وما عرف بدرى يوما ان يذبح,انا أكثر الأجسام فى السماء لمعانا بفضل ضوئى الذى استمده من الشمس...انا القمر
ظننى الكثير إلها ولازال من يعبدنى الكثير ,ذكرنى ربى فى كتابه 27 مره وخصص سوره كامله باسمى باللغات الساميه يطلق علىّ سنين وهو الإسم الذى اشتق منه شبه جزيره سيناء وجبل صنين بلبنان
لى وجهان وجه يواجه الأرض وهو عباره عن وديان منبسطه من الصخور المغطاه بطبقه رقيقه من تربه صخريه ومعظم الأجزاء التى تبدو لكم رماديه هى فى الحقيقه مناطق جبليه تكثر بها الوديان أمّا الجزء البعيد فهو من الأراضى المرتفعه ولعله لو ظهر ذلك الوجه لأختلف شكلى كثيرا وربما امتنع الشعراء عن وصف محبوباتهم بى والتغنى بجمالى وشعاعى وربما كرهتنى كل فتاه توصف بى فها هى الإكتشافات العلميه قد نزعت عنى ثوب الجمال والبهاء والألوهيه الذى ظننتم انى اتمتع بهم قديما
فهل سيتغير احساسكم بعد أن عرفتم حقيقتى ؟
هل ستأنسون بصحبتى كما كنتم ؟
هل ستتحدثون معى بهمس العيون كما كنتم؟
أم سيتغير مع العلم كل ما أحسستم به معى؟
*********
أشياء تحدثت قديما

32 comments:

أنا وصاحبى said...

مازلت تتأملين يا شيماء
قرأت عندك من فتره طويله بوست عن الشتاء وها انت تعودى وتتأملى
كان رسول الله صلى الله عليه وسلم
يتحدث مع القمر فيقول له انا وانت عبدان لله
احمد مهنى
تعالى زورينا فى مدونتنا الجديده

الراقـــص مع الذئـــــاب said...

السلام عليكم
ازيك يا شيماء
بجد جزاك الله خيرا
مش هقول طبعاً إن الموضوع جميل
عشان هو اكتر من جميل بشوية
وخصوصا انتي جيتي ملعبي بقي
القمر
بتاع الذئاب
انتي عارفة ليه الذئاب بتتجمع يوم اكتمال القمر مع بعضها؟؟؟


انا معرفش بصراحة


بس ديما في صلة بين الاتنين
وانا بحب الاتنين

مهما قالوا عن القمر هيفضل جميل
كان تشبيه الصحابة رضوان الله عليهم لوجه النبي صلي الله عليه وسلم ان وجهه كالقمر

حتي اللي طلعوا وشافوا القمر من فوق...برضو مش هيغيرو فكرهم ابدا عنه

ايوة كدا....ارجعي لسابق عهدك يا شيماء

في إنتظار ابداع اخر منك يا اختي الكريمة


جزاك الله خيرا علي الاهداء
دمتي في خير إن شاء الله

قلب ينبض لله said...

السلام عليكم

البوست ضاف لمعلوماتي عن القمر

بس لآ برده هايفضل قمر وها أفضل أحبه

تحياتي للبوست الجميل دا

Abd El-Baky Hossam "Bedo" said...

بسم الله الرحمن الرحيم
فى البدايه
احب اقولك ان البوست جميل جدا
والفكرة ف حد ذاتها مميزة وجديدة
فكرة ان الاشياء تتحدث عن نفسها
وانتى ( بسم الله ما شاء الله )
عملتى الموضوع بابداع
وحسستينا فعلا ان القمر هو اللى بيتكلم مش حد تانى
اسعدتينى بالبوست الجميل ده
وبرضه هفضل احب القمر
لإنه ببساطة هيفضل قمر !!!!!!
سلاااااااااام

mohand said...

بس يا عم اسكت

لولا الشمس مكنش هيبقي لك اي لازمه

:D:D:D:D:


تحياتي

همسات دافئه said...

أنا وصاحبى
نعم ما زلت أتامل ياعزيزى
مبروك على المدونه الجديده هاروح أقول رأيى حالا
بجد بفرح اوى لما ألاقيك فاكر كتاباتى السابقه مرسى اوى ياحمد نورتنى

*************
ذئبى العزيز
وعليكم السلام:)
الحمد لله ان الإهداء عجبك يافندم احنا
وجزاك خير الجزاء يارب
ربنا يكرمك يامحمد:)

*************
قلب ينبض لله
الحمد لله:)
ايوه كده اوعى تزعلى منه وتنسى ايام زمان
نورتينى:)

**************
بيدو باشا
ياأهلا ياأهلا
أسعدنى وجودك ياباشا:)
رغم كل ده برضه بتحبه ...ماشى
ربنا يهنيكوم ببعض

**************
مهند
ايه ياأستاذ انت معانا معانا علينا علينا نسيت حضرتك تعليقك عند الشمس

انا القمر لا احرق جلودكم
انا من يسهر معكم وانتم تفكروا فيمن تحبون
انا من يضئ بلونه الابيض الهادئ الذي يدل علي الصفاء
نعم انا استمد ضوء الشمس الحارق ولكن لاجعله نور هتدئ يسر العين
انا من يسهر وانتم نائمون يشعركم بالحارس الامين حولكم
ارايتي يا شمسي
انني لي فوائد كثيره ايضا

ولعلمك لا تستطيعين ان تمتنعي عن امدادئي بضوئك
لقد خلقك اللله هكذا ولن تستطيعي التراجع عن مصيرك
اليس كذلك؟
;)

ما تفهمنى بقى انت ايه نظامك؟
***********
نورتنى يامهند شكلك مش هتبطل تتخانق مع أشيائى ابدا

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

انا عن نفسي
قررت اني افضل باصص للجانب المضيء
لأنه فعلا جميل
ومش محتاج دليل

وطالما مكانش قاصد انه يخبي على الناس الجانب التاني
يبقى أكيد معذور
:)
-------

كلماتك آخر البوست توضح مدى عمقه
حاسس انها مش مجرد اسئلة عن القمر
ولا انا غلطان؟

الآء said...

بوست جميل اوي يا شوشو وفكره جديده ومميزه وكلمات فيها عمق

la3lahakhier said...

الله ينور عليك يا شيماء
بوست جمييييييييييييل

بحبك يامصر said...

البوست جميل وفكرته هايله
القمر بيتكلم؟
بس انا بحب القمر وهفضل احبه حتى لو الاكتشافات العلميه زادت عن كده الف مره
تحياتى على البوست الرائع

Unknown said...

مازلت أستمتع بخيالك الخصب اللى بيمنح كل شىء الحياة كلامك جميل جدا مكثف وله دلالات كثيرة بديعة
كملى وإحنا مش هنبطل نقرأ
تحياتى

momken said...

اهلا وسهلا تشرفنا يا قمر
اسمحلى اقدملك نفسى
انا ممكن عارفنى
الى بقعد كل ليله ابوص عليك
واكلمك
ــــــــــــــ
اسلوبك اصبح منتهى النضج
وطريقته منتهى الرشاقه والجمال

تحياتى

semsem said...

البوست حلو قوى

وبعدين مش المهم الاشياء هى ايه المهم احنا شايفنها وحسنها ايه

جميل قوى اسلوبك

رئيس جمهوريه نفسى said...

احيكى على البوست ده الى اضاف ليه بعض المعلومات عن القمر وتسميته بسنين

همسات دافئه said...

ألآم وأمال
أهلا بيك:)
جميل انك تفضل باصص للجانب المضئ لإن كتير الحقيقه مش دايما بتكون ذى ما بنتخيلها
انت مش غلطان خالص فعلا ده مش مجرد أسئله انا فى السلسله ده بحاول ابرز قيم ممكن تكون منسيه على لسان الأشياء
نورتنى

**************
ألاء
مرسى يالولو ربنا يخليكى
الحمد لله ان ده رأى مبدعه زيك:)

************
لعله خير
مرسى اوى والتعليق أجمل بكتييييير
ربنا يخليكى:)

همسات دافئه said...

بحبك يامصر
مرسى يافندم
مع ان انا كان عندى مدرس قالنا أى بنت فيكوا ولد يقولها انتى ذى القمر بطهر ايديها وعلى وشه
هههههه
وجهه نظر
بس بتاعتك أحلى مرسى اوى

************
أيمن بدر
وانا ما زلت استمتع بوجودك
شكرا ياأيمن اوى انا مش هبطا أكتب ان شاء الله طول ما انت هتقرا

همسات دافئه said...

ممكن
:))
طبعا عارفك وعارف اسرارك كلها تحب أسيح؟
____________
مرسى ياممكن ربنا يخليك بجد بفرح اوى لما ألاقى تعليقك نورتنى ياعزيزى:)

**************
سمسم
شكرا اوى
صح المهم احنا شايفنها وحاسنها ازاى لأن الحقيقه بتكون غير الى احنا حاسينه فى أغلب الأوقات للأسف
أسعدنى وجودك:):)

*************
رئيسى العزيز
أشكرك جدا
ده انت الى البلوج بتاعك أضفلى كتير اوى وعلمنى بجد
مرسى يامحمود:)

(احمد سكر ) said...

شيماااااااااااء

والله علقت مرتين

ومعرفشى التعليق راح فين

امممممممم

مش عارف دا كمان هيبان ولا لاء

عمتا تحيااتى

بس لغاية مااعرف السر فين
احمد سكر

روح شرقيه said...

بحس لما بزور مدونتك
انك بتنقلينى بكلماتك لعالم اكثر جمال مما نعيشه
وانسى ما نشعر به طوال ساعات العمل
ودوامه الحياه
كلماتك ووصفك دافئ بدرجه
تريح نفسى عند زيارتك
ادام الله عليكى نعمه
وانعم عليكى الكثير من نعمه
وفققى الله
لكل ما
تتمنين
وادام عليكى
الصحه والعافيه
تحياتى
روح

Anonymous said...

تأملاتك جميلة
بس موضوع اننا عرفنا حقيقته
دة من زمان
بس احنا بنحب نور
ودفا
وحنان
وأمل
مش بنحب شوية حجارة
عشان كدة
لسة بنحبه
وحنفضل

أحساس لسه حى ...أنا مش موافق said...

عزيزتى
مهما اتغير شكله

وشوفنا القبح اللى فيه

هنفضل نحبه

اللى يحب حد بجد

عمر ما شكطله يقلل من حبه ليه

مهما اتغير شكله

الاحساس عمره ما بيتغير

اكيد

تحياتى

سلام

Unknown said...

القمر فعلا من أجمل مخلوقات الله و كم لازم و رافق ناس كتير فى الوحدة و الحب

Abo 7anf said...

السلام عليكم
دى اول زياره ليا
والموضوع جميل
ووجهه نظرك رائعه
وبتبين عظمه ربنا سبحانه وتعالى
و

تقبلى مرورى

Rushdy Kamel said...

موضوع جميل
أصر العلماء على تجريد القمر من كل شئ
والواقع أيضا يفصلنا عن قمرنا الحبيب
قمر العواطف والحب والرومانسية

تحياتي

همسات دافئه said...

سكر
وحشنى تعليقك اوى
لا مليش دعوه اتصرف انا عايزه التعليقين الى فاتوا
حمدلله على السلامه مرسى اوى
:)

***********
روح شرقيه
ربنا يكرمك يارب كلك ذوق
انتى الى كلامك مريح جدا
ربنا يديم زياراتك ليا مرسى اوى:)

***********
مصطفى
ياسلام عليك احرجتنى والله
كلامك جميل ومنطقى أكتر من كلامه:)

همسات دافئه said...

حسام
بس كده
كنت متأكده انك هتجيب البوست كله فى كلمتين
مرسى اوى نورتنى وطبعا كلامك هو الى كنت عايزه أقوله:)

***********
عاليا
أيوه بس احنا كمان مسبنهوش لوحده سهرنا معاه مرسى ياعاليا ربنا يخليكى:)

**************
ابو حنف
يارب متكنش الأخيره
سبحان الله:)أسعدنى وجودك

**************
بيج كود
:)
وجهه نظر جديده
عندك حق للأسف
نورتنى:)

Tamer Nabil Moussa said...

بوست مميز

تسلمى ومشكوررة علية


تحياتى

ولــــــــــو said...

عجبني اكتر من البوست التساؤلات اللي بيسألها القمر ف اخر البوست
فعلا هل هايتغير حاجه لما اشوف القمر من قريب
هل غلط اني احكم على القمر من بره مع اني مش عارف عنه غير شكله
وهل الشكل ممكن يخدع ف تكوين فكرة ما عن شئ ما مش يكون فيه اصلا
كذا سؤال داروا ف دماغي بعد البوست الرائع ده
لكن ف النهايه استقريت على اني
باحب القمر مهما كان
حتى وانا مش شايفه
كونه موجود ده كفايه جدا بالنسبه لي
واكيد اللي باحبه من بعيد هاحبه اكتر لما اقرب واشوف التفاصيل

يارب متألقة دايما وبتمتعينا بكلماتك

(green eyes) said...

واضح انك رومانسيه اوي وبتحبي الطبيعة جدا.
تحياتي

و القادم....أجمل said...

السلام عليكم
روعه يا شيماء
انا بعشق القمر جدااااا
بحب امشي انا و صحباتي
ببأه الوحيدة اللي ببص لفوق عشان اشوفه

البوست جميل و فيه تأمل
و فعلا عرفت منه حاجات جديدة


تسلم يا قمر
:)

همسات دافئه said...

تامر
ياأهلا ياأهلا
فينك من زمان
انا الى شكرا على تعليقك أوى نورتنى:)

**********
ولو
مرسى ياحاتم بالظبط هى ده الأسئله الى جت فى دماغى انا كمان
بس حكايه طالما حبيته وهى بعيد يبقى هاحبه وهو قريب ده مش مؤكده يعنى سعات الحقيقه مش بتكون ذى الى تخيلناه
شكرا على التعليق الجميل ده::)

**********
العيون الخضراء
شكرا ياجميله هو فى حد مش بيعشق الطبيعه مرسى على كلماتك:)

**********
والقادم أجمل
وعليكم السلام:)
صحبتى المتفائله
أيوه كده خليكى باصه لفوق
انا الى بالأمر المحال اغتوى
شوفت القمر بصيت لفوق فى السما
طلته أو مطلتوش ايه انا يهمنى
مادام قلبى بالنشوه ارتوى
وعجبى:)
ربنا يسعدك مرسى اوى:)

قلب ينبض لله said...

http://www.facebook.com/group.php?gid=13820826455

شوفي اللينك دا يا شيماء ضروري ضروري ضروري