Monday, April 28, 2008

علمونى الخوف

تقريبا كل التعليقات الى فى البوست الى فات بتقول اننا المفروض نتحدى الخوف ونخليه يدفعنا للأمام مش يرجعنا خطوات حتى محمود(رئيس جمهريه نفسى)قال جمله جميله اوى -الخوف خلق لنستشعر لذه التغلب عليها_طيب انا معكم وموافقه بس نعمل ايه بقى فى الى علمونا اننا نخاف
أيوه انا عن نفسى اتعلمت انى أخاف من كل حاجه ومن كل الناس الى أعرفهم قبل الى معرفهمش
علمونى انى مكلمش حد معرفوش لإنه حتما هيئذينى رغم انى كنت بحب اتكلم مع كل الناس من غير أى حساب وفى موقف صغير كده من اسبوع بالظبط كنت راكبه فى المواصلات جنب ست وطلعت علبه لبان تشكلتس وخدت منه وبعدين عزمت عليا ابتسمتلها وقلتلها مرسى مش عايزه بس هى أصرت ,خدها ومثلت انى كلتها وحطها فى الشنطه وقعدت أحرك فى بقى لحد ما صدعت أصلى خفت أكلها البنت ده هى الى من سنتين بالظبط كان يوم مطره ومفيش حاجه كانت راضيه توصلنى وبعد فتره عربيه ملاكى فيها ست وبنتها وقفتلى بحسن نيه ومن غير ما أحسب حاجه ركبت والست كانت طيبه جدا ووصلتنى لحد البيت بس قبل ما انزل رمتلى جمله قالتلى انا لو بنتى عملت الحركه الى انتى عملتيها ده كنت بهدلتها لما حكيت الموقف ده لصحابى بهدلونى وقالوا عليه مجنونه وان الست كان ممكن تعمل وتعمل وتعمل
أيوه انا علمونى انى أخاف من الناس رغم انى عمرى ما كنت بخاف
وعلمونى أخاف من صحابى قالولى احذر عدوك مره واحذر صديقك ألف مره لربما انقلب الصديق عدوا
علمونى اخاف أركب مواصلات لإنهم بيتحرشوا بالبنات هناك
علمونى أخاف أكلم ولاد أو اسمح لحد يقولى بحبك لإنهم كلهم كدابين وبيضحكوا على البنات وأخرت انى ادى مشاعرى لحد ده حاجتين ياما هيرمينى ويكسر قلبى بعد ما يزهق منى يااما ورقه عرفى مالهاش اى احتمال تالت
علمونى أخاف اقرا عن الجنس لإنى هبقى بنت مش كويسه ولما سألت ماما جابت ورقه ورسمتلى كل حاجه وشرحتلى وأول ما خلصت راحت مسحاها بالأستيكه ورميه الورقه وقالتلى لو عايزه تعرفى حاجه اسألينى انا اوعى تعرفى من حد غيرى فخفت اتفرج على فلم أو اقرا أى كتاب
علمونى أخاف من دكتورى فى الجامعه ومفتحش بقى قدامه رغم ان كان لسانى طويل وانا فى ثانوى وعمرى ما سمحت لمدرس انه يقول كلام انا مش مقتنعه بيه او يفرض عليا رأى بس فى الجامعه لاء خوفونى لإنه ممكن يضيعلى سنه من عمرى
علمونى أخاف امشى فى الشارع لوحدى وقلعت خاتمى الدهب, خفت من كل الناس الى ماشين فى الشارع ليسرقونى اويئذونى لدرجه انى أكتر من مره واحد قالى متخافيش كده والله العظيم ما هعكسك
قبل ما أعمل اى حاجه كانوا بيقولوا خلى بالك والكلمه ده المعنى الى وراها خافى عشان تسلمى يارتهم كانوا أجبرونى معملش كل الحاجات الى ذكرتها ده كنت أكيد هعملها من وراهم لكن لما اخاف اصلا يبقى كده ضمنوا انى عمرى ما هعملها
الخوف اتزرع فينا احنا أصلا متولداش وهو جوانا ولا احنا الى صنعناه
لسه سؤالى ملقتلوش اجابه ايه الى ممكن ينزع الخوف ده من جوايا؟ هل انا كنت زمان صح ولا كده؟ صح رغم كرهى للخوف الا انى اول المعترفين انا بخاف

32 comments:

و القادم....أجمل said...

أوووووول تعليق يارب
هحجز مكان و هروح أقرأ و آجي تاني
:)

و القادم....أجمل said...

بصي يا شيماء
اللي علمونا الخوف كان حجتهم
إنهم اتعاملوا كتير مع ناس كتير
مروا بمواقف
لقوا الطيب و لقوا الوحش
فبيبأوا خايفين علينا أوي من التجربة
إحنا لازم نكون شخصيتنا بعيد عن أهالينا
بس برضوو في ظل رعايتهم و نصايحهم
لازم نعرف نحكم على الأمور صح
اتعاملي بطبيعتك و انسي خوفك
موقف زي اللي ركبتي فيه العربية
انتي اتعاملتي بطبيعتك
لأنك لو معاكي عربية
كنتي هتعملي نفس الموقف و توصلي الناس
بس هل كل الناس زي بعضها ؟
؟
لازم تحاولي تحتكي بكل أنواع البشر
عشان تعرف تتعاملي معاهم
مش بخوف
لأ بذكائك و طبيعتك
--------------------
هحكيلك على موقف
مرة كنت في المستشفى و قالوا بعد بكره العمليات
لاقيت ست عجوزة بتقولي عايزة اكلم ولادي
لأنهم كانوا طالبين منها مخدر لازم يشتروه من بره
قولتلها يا حاجه هاتي النمرة أكلمهوملك
ندور على النمرة مفيش
قولتلها طيب أسوأ الظروف يا حاجة أنا هجيبلك المخدر و أحاسبك عليه
(إزازة البنج ب 130 جنيه)
و رجعت حكيت لماما
قالتلي إن الست هتفتكرك بتجيبي البنج ببلاش
و خلي بالك و أعدت تنصحني
و أنا أقول خلاص يا ماما
أنا عارفه أنا فاهمه
تاني يوم بروح للست
لاقيتها بتقولي إعمل إيه دول طالبين مني حاجات تانية
بيني و بينك شكلها مش غلبان
قو لت أستنى
لاقيت إبنها جه و جاب الحاجات معاه
و شكله مستريحين
يبأه كلام أمي طلع إيه
؟؟؟!!!!!!!!!!
------------------
لكن دا ممنعيش إني أحتك بالباقي
و أسأل علي دي و دي
و يوم واحده وزعت حاجات حلوة عشان بنتها قامت بالسلامه
خدنا منها و مرضناش نكسفها
:)

ربنا يقويكي يا قمراية
و إنتي أدها
إتعاملي بما يرضي الله
و خلي عندك ذكاء في معرفة أنواع البشر
و طبعا مش هتتعملي بسرعه
لازم تتصدمي في دا
و تفتكري دا وحش يطلع حلو



التجربة خير معلم


معلش طولت عليكي
:)

صالح سعيد said...

السلام عليكم
مبدئيا كده بالصلاه على النبى
اول زيارة لمدونتك ولن تكون الاخيره
ثانيا دعينى اختلف معك على راى مفيد فوزى ابو باروكه
لان الخوف يا شيماء بيوصلنا لمرحله اننا منقدرش نعمل اى حاجه خالص
لازم شخصيتنا تبقى اقوى من كده
وسيبك من المثل الغلط اللى بيقول من خاف سلم
بالعكس الخوف ده عجز وبيقتل شخصية الواحد فينا
لازم تبقى عندك الشجاعه والقدره على مواجهة اى موقف مهما كان
استمدى قرارتك من ثقتك بنفسك
جربى وادعيلى
تقبلى تحياتى

كلبوزة لكن سمباتيك said...

هم اللي زرعوا الخوف بس احنا اللي بنرويه

تحياتي

mohand said...

عارفه

في حاجات مفروض اه تخافي منها الصراحه

يعني انك تاخدي لبان من حد اش عرفك مش يمكن بينيم

او تركبي مع حد متعرفهوش


الحذر مهم برضه

انا شخصيا شايف كده برضه
يمكن اكون متناقض بس دا الصح

تحياتي

حاول تفتكرنى said...

بلاش الخوف
طيب ما هى الشجاعة ؟
هي السيطرة على الخوف

يعنى الخوف موجود لكن بدرجات ، حتى لو مكنوش علموكم الخوف كنتم ستتعلموه من اشخاص اخر

تحياتي

حاول تفتكرنى said...
This comment has been removed by the author.
حاول تفتكرنى said...
This comment has been removed by the author.
la3lahakhier said...

السلام عليكم
كيفك
الخوف مهم جدا لولاه ماعرفنا الامان المهم نبص فى الجانب المفيد منه ومنخلهوش يكلنا
كل التحية يا مشمشة

Anonymous said...

بصي يا شيماء
اللي اكبر مننا قدامهم حاجتين
يا اما يدونا حرية الاكتشاف وبالتالي حرية الخطأ
يا اما يزرعوا جوانا سجن داخلي اقوى بكتير من السجن الخارجي زي ما انتي قلتي لو اجبرونا وخلاص
فاختاروا الحل الأأمن
لأن احنا مسئوليتهم
وصدقيني انتي كمان حتعملي كدة مع ولادك
على الأقل أهلك مش خايفين عليكي من الفيس بوك والشات والكتابة في الدستور
زي ما أمي بتحذرني
فيه كاتب مرة قال
عش في خطر
لأن الخطر هو اللي بيفجر طاقات الانسان وسعاداته
زي مابتشوفي في الملاهي لما بتركبي قطر سريع سرعة جنونية او مركب تنط بيكي في نهر صناعي
بتلاقي الناس تصرخ من الخوف
وبعد مايخلصوا نفسهم يعيدوها تاتي
اتعلمي تستمتعي بالخوف والخطر
بس بحساب طبعا


الحياة مالهاش طعم لو كلها امان

سندباد said...

انتي عند حق بس تعالي ندور علي المعني اللي ورا الكلام ده ايه اللي بيقلك خلي بالك هو كمان خايف
الخوف شعور وغريزة موجودة في الانسان زي اي غريزة تانية انا بسميالخوف غريزة زي غريزة الاكل والشرب علي فكرة لو جرتبيتعيشي من غير خوف عمرك ما هاتحسي بالامان
لازمنخاف عشان نعرف نفكر ونخطط مش معني كده اننا ننعزل عن الناس والدنيا
معرفش اذا كنت قدرت اوصلك قصدي ولا لاء المهم دايما افكارك جديدة
تستحق الاهتمام
تحياتي

احساس لسه حى said...

عزيزتى

مش مشكلة اننا نخاف بس الخوف مش بنتعلمه بس ده شئ جوانا بنتولد بيه

وفى خوف على نفسنا وخوف على الاخرين

فى خوف مفروض علينا وخوف احنا اللى بنفرضه على نفسنا

فى خوف ذكاء مننا وخوف غباء

ودايمن مش الموقف هو اللى تحددى بيه تصرفك لازم الانسان اللى ادامك وقلبك واحساسك يحددوا تصرفك

الست اللى عزمت عليكى باللبان احساسك بيها ايه باحساسك كنتى قررتى تخدى منها او لا

الام اللى وصلتك ورمتلك الكلمة هى قالتلك كده خوف عليكى بس كنتى ممكن تردى وتقولى ما مش اى حد كنت ممكن اركب معاه واحساسى هو اللى خلانى اركب وكان ممكن يخلينى ارفض

الحذر مطلوب والحذر مش اننا نهرب الحذر اننا لما نفعل شئ نفعله بتفكير واحساس

وساعات احنا اللى بنشجع اللى حولينا يتهجموا علينا بضعفنا الباين فى عينينا وخوفنا الواضح

لو اتزرع الخوف جواكى بلاش تروية وهيموت مع الوقت

لاكن تفضلى تروية بخوف زيادة بلاداعى كده بذرة الخزف اللى كبرت هتبقا حديقه كبيرة مليانه خوف وصعب تموت

قبل ما تبقا حديقه موتيها وبلاش ترويها وخليها شجرة صغيرة

اسمها الحذر

وكلنا بنخاف

سلام

نور الزمان said...

شوفى

لازم تخافى من اى حد فى الزمن ده

مفيش حد مضمون واللى تفتكريه موسى بيطلع فرعون

والغلبان اوقات بيكون بيستهبل واغنى منك

وربنا يعنا

بس بلاش تخافى

اللى بتعمليه ده حذر بس

وطبعا لو اتاكدتى من انسان لازم تبطلى خوف منه

الوقت هو اللى بعرفنا الناس كويس

باى

mohand said...

ارجو المرور علي اخر موضوعاتي في مدونة الباحث عن الحقيقة باسم استفتاء عن الافتاء يهمني رايك
تحياتي

3abdo me7tas said...

أختى شيماء
انا هقولك على حاجه
لولا الخوف مكناش حسينا بالأمان
اه انا معاكى ان غلط ان حد يخوفنا او يخلينا نخاف من حاجه معينة
بس ربنا ادانا عقل نفكر بيه ونعرف الصح من الغلط
نعرف ناخ امتى ونعرف نقف قدام عدونا امتى
اه كل حاجه حولينا بتخلينا نخاف وكل يوم بيمر علينا الخوف بيكتر اكتر واكتر
اقولك على حاجه
وانا فى الجبش انتى عارفه اتعلمت ايه
الجبن والنفاق
الجبن اللى هو الخوف مش حاجه بتتاكل يعنى
:D
اقولك ازاى
الجبن عشان لازم اخاف من أى سلطة اعلى منى لانه فى ايده انه يجيب ليا جزا والجزا ده فيه فقد 6 شهور تانى فى الجيش يعنى جيش تانى بالنسبة ليا
كنت بخاف من خيال القائد بتاعى
بخاف اعدى من قدام الاستراحة مع انى عارف انه فى أجازة
هما اللى علمونى كده
اما النفاق بقى لانى لازم أنافق واقول يا باشا ويا قائد وانفخ فى اللى جابوه عشان يرضى عنى
بس انتى عارفه
مع كل ده
كل ما انزل اجازة واخرج بس من بوابة اللواء اللى كنت فيه كنت بنسى كل حاجه وحشة اتعلمتها جوا
وببقى انسان جديد خالص
مفيش نفاق مفيش خوف مفيش فلوس
:D:P
صدقينى احنا فى ايدنا كل حاجه
بس عايزين مخ
واكيد المخ الايام ده فى البلد دى بالذات بقى صعب من اللى احنا بنشوفه
ويا ستى احنا كلنا مع بعض اهو مش تخافى
ها هتيجي خطوبتى ولا لآ بقى
مستنيكى
:D
ربنا يكرمك يا رب

همسات دافئه said...

والقادم أجمل

نورتى أول تعليق ياقمر:)
انا معاكى وطبعا كلام مامتك لو مطلعش صح المره ده كان ممكن يطلع
بس بصراحه انا لو منك كنت اتصرفت كده:)
المشكله ان النالس الى بتكلم عليهم انا اصلا مش بكون عارفاهم ويمكن ولا مره تانيه هقابلهم فى حياتى فلازم أتصرف صح وبحرص مره واحده وبسرعه بصى من الآخر بدعى ان ربنا يحمينى وخلاص:):)نورتينى

**************

صالح سعيد

عليه الصلاه والسلام:)
صح كلامك يافندم مقدرش أخالفه بس برده لازم أخاف أو على الأقل بمعنى آخر اكون حذره يعنى مينفعش امشى فى شارع طلمه بليل لوحدى واقول انا واثقه من نفسى وشجاعه بحترم رأيك جدا بس فى وجوه كتير للمشكله ده
اتمنى فعلا متكنش الأخيره أسعدنى تعليقك:)

****************

سمبتيك

ممممم يمكن بس دا لمصلحتنا ولاضدها لسه مش عارفه شكرا على وجودك اوى:):)

همسات دافئه said...

مهند

على فكره اللبان مكنش بينيم
والست معملتش فيا حاجه وحشه
كلامك كان نابع من خوفك عليا عجبنى انك سميته حذر
عمر بن الخطاب قال احترسوا من الناس بسؤ الظن وانا أصبحت باخد حذرى
مرسى يامهند:)

************

حاول تفتكرنى

هههههه يعنى ورايا ورايا ماشى أسعدنى وجودك:):)

*************

لعله خير
عندك الحق المشكله انه بيخلينا نشك فى كل الناس يعنى بيبقى مبدأنا انت وحش لحد ما تثبتلى عكس ده وده المشكله انك بتظلمى ناس معاكى بس برده أكيد بتحافظى على نفسك فيعتبر مفيد أشكرك جدا بيسعدنى وجودك بجد:):)

همسات دافئه said...

مصطفى
تعليقك تحفه:)
على فكره انا بكره قطر الموت او مركب تنط بيا فى الميه مش عشان خايفه بس محبش حاجه تسرق روحى وتعدها من غير لازمه ومش عارفه ليه الناس بيحب تعذب نفسها
مصطفى
انا منستش بوست العقده بتاعك اقراه تانى لو نسيته وفسرهولى:)

**************

سندباد
فهمتك لو فعلا مفيش خوف عمرنا مكنا هنحس بالأمان لأن لحظه الأمان الحقيقيه بنحس بيها لما الخوف يزول أشكرك جدا على كلامك بجد بيشرفنىوجودك عندى:))

**************

نور الصباح
أسلوبك جميل موت حاسه انك فى خناقه :)))
عندك حق فى كلامك الى نابع من خوفك هقولك ذى ما قلت قبل كده عمر بن الخطاب قال احترسوا من الناس بسؤ الظن يعنى انتى بتعتبرى الى قدامك وحش لحد ما يثبت عكس كده وانا كمان بدأت أعمل زيك أشكرك اوى على الكومنت الجميل ده أرجو ان الزياره تتكرر:):)

همسات دافئه said...

احساسى لسه حى

:)يعنى اتعامل مع الناس باحساسى
هقولك ايه وانت أشد المؤمنين بالإحساس بس اسمحلى اختلف معاك المره ده اى واحده استدرجوها عشان سرقه وخلافه أكيد مكنتش حاسه انهم هيعملوا حاجه فيها التعامل بالإحساس ده شئ راقى لا يتفق مع حد قابلته لمره واحده يمكن مش هتتكرر تانى بس عجبنى انك سميته بس حذر وأنا أصبحت آخد حذرى شرفتنى بتعليقك كالعاده:))

*************

مهند
علم وسينفذ:)

*************

محمد باشا
فوكك بقى من الخوف والبتاع المهم خلينا فيك ألف مبروك بجد والله فرحتلك جدا دا حتى تعليقك دمه بقى خفيف مش معنى كده ان دمك كان تقيل بس انا فرحانالك اوى بجد ربنا يسعدك:):)

Mohamed Hesham Safa said...

مش للدرجة دي يعني ...

كل شئ لازم يبقى بحدود ، يعني على رأي المثل " حرس ولا تخون"

يعني الخوف هنا المقصود بيه ان احنا نبقى حذرين ، مش معناه الخوف المرضي من كل حاجة بالشكل ده ...

خافي اه وماله ، بس مش علطول

حاجات جوايا said...

كلنا بنخاف يا شيماء
وبقينا بنخاف أوووووووووى الايام دى
لأن كل حاجة حوالينا تخوف
قبل ما اتجوز كنت بخاف افتح الباب لمندوبين المبيعات ومحصلين فواتير الكهرباء والماء
و دلوقتى كله خايف من قعدتى عالنت ومن المدونات كأن اى حد يقرا حاجة يتقبض عليه علطول
يقرا بس .. مش يكتب
!!!!!!!!!!!!!!!!

بس أولا واخيرا
الحمد لله ان لينا رب كريم
والله خير الحافظين

عيشى حياتك ومتخافيش من حاجة لان زى ما الشر موجود .. الخير برضه موجود .. والدنيا لسه بخير

لكن الخوف هيدمرك لو استسلمتيله
فمتحطيش فى دماغك انك خايفة والا هيتحول الخوف الطبيعى لخوف مرضى وتخافى من كل حاجة وكل حد
وعمرك هيضيع فى الخوف

جمدى قلبك كده .. ومعدتيش تخافى من حاجة خاااالص
قليل من الحذر يكفى

واشوفك على خير ان شاء الله فى البوست الجاى وانتى مش خايفة

دمتى بخير اختى
سالى

maha zein said...

بشرى سارة الى رواد المدونات المخنوقين


لو مخنوق او عندك مشكلة اتفضل فضفض هنا علي الميل ده بميل مستعار ومن غير ذكر اسمك لو تحب وهنعرض مشكلتك علي مدونة اقلع همومك الي هيتم تفعيلها بعد نزول اول مشكلة فيها وهنخلي الناس تقول رأيها فى مشكلتك.
وهنستعين بأراء متخصصين اذا لزم الامر ...
استشير غيرك وشوف راى الناس ايه
راسلنا واكتب كانك بتكلم روحك محدش هيعرف انت مين
و الايميل هو
fadfad.here@yahoo.com او ادخل اعرف اكتر من مدونة انها الحياه http://www.enahaelhaya.blogspot.com
او من مدونة نورانيات

http://45days-repentance.blogspot.com/

ساهم في التخفيف عن غيرك بتعليقك علي مشكلته وايجاد حلول لها
من فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه كربة من كرب يوم القيامة
او حتي خفف عن نفسك
يلا سارع عشان تفوز بلقب اول مشكلة في المدونة
انشرها لعلك تكون سببا في التفريج عن غيرك

Unknown said...

ازيك يا شيماء اسف على التاخير بس كنت مشغول
المهم ان اللى علمونا الخوف عندهم خبرات كافية فى التعامل مع كل أصناف الناس الحلو والوحش الجيد والسيىء بس هما مفهموش يعنى ايه تربية وكل اللى فهموه زى ما أجدادهم ربوهم على الخوف ولكن ده مش مبرر ليهم للطريقة الغلط فى التربية
وطبعا اكيد كلنا اتربينا على الخوف من حاجة او حاجات كانت مجهولة علينا ساعتها أو لسه مجهولة لحد دلوقتى
عجبنى البوست جدا واحنا جنبك علاطول
ووالله مهاعكسك
تحياتى

همسات دافئه said...

محمد هشام
مش للدرجه ده أكيد:))
بس الى انتم سمتوه حذر انا سميته خوف والإتنين بيعملوا حواجز بننا وبين حاجات عايزين نعملها
مرسى يامحمد اوىعلى تعليقك

**************

سالى

جميل جدا الى قلتيه فى أول التعليق يعنى لسه بيخوفوكى وانا برده بس انتى عندك حق قليل من الحذر يكفى لاء خلاص مش هخاف تانى:)

***************

مها زين
هشارك ان شاء الله أشكرك على دعوتك:)

***************

أيمن بدر
ههههههههههههههه
تعليقك فى منتهى الجمال لو قلبت فى البلوج شويه هتشوفنى أد ايه ثائره على التربيه الغلط لإنها هى فعلا الى جبتنا لورا مرسى اوى ياايمن ربنا معاك:)

بحبك يامصر said...

انا مع الجانب اللى بيقول ان لازم يكون الخوف موجود ولكن بدرجات ولازم احنا نتحكم فيه مش هو اللى يتحكم فينا يكون حذر مش اكتر
تحياتى

Anonymous said...

افسرهولك ازاي
يعني هو انا باحب اكتر النص يتحس من كل واحد بطعم مختلف
لكن انا مقدرش ارفض لك طلب
بصي هي الفكرة اني من كتر ما اتألمت عشان مش باقدر احافظ على الحاجات لمدة طويلة
بقيت خايف من اي حاجة ادخلها انها ماتكملش
حتى كلمة الحب
ماتكملش رحلة وصولها من قلبي لقلبك
كانها كباية
تتكسر
اربع حروف


ليا عندك طلب
قوليلي يا شيماء
هو انا ممكن اعرف ايميلك

Known as PHYSCO said...

رغم إنى كنت المفروض أكون أول تعليق بس يلا بقى اللى حصل ربنا يسامحك

بالنسبة للخوف يمكن أهالينا علمونا و لسة بيعلمونا إننا نخاف لخوفهم علينا من إنه يحصلنا حاجة .. و لإننا كنا لسة صغيرين أوى فمش هنقدر نحمى نفسنا .. لكن المشكلة بتحصل لما بيفضلوا يخافوا علينا حتى لما نكبر لإننا هنفضل طول عمرنا فى عيونهم صغار .. طيب هناخد تجاربنا امتى ؟ .. يبقى لازم واحدة واحدة نحاول إننا نتحرر من خوفنا .. بس طبيعى فى حاجات لازم نفضل نخاف منها .. و أنا لغاية دلوقتى مش قادرة أتصور ازاى انتى عملتى كده فى حكاية العربية .. دى ماكنتش جرأة منك و اسمحيلى .. بتكون رأة و شجاعة لما تقفى فى وش الدكتور و تقولى له حضرتك غلط من غير ما تخافى إنه يسقطك .. لكن اللى انتى عملتيه ده له كلمة تانية هأبقى أفكرك بيها لما أكلمك بلاش الفضايح العلنى

على فكرة حلوة الصورة أوى أوى .. بس رغم من إنها رسمت دايرة الأمان و نامت جواها مش حسة إنها حست خلاص بالأمان .. يمكن لإنها عارفة إن الدايرة دى وهمية و إنها مش هتحميها

همسات دافئه said...

بحبك يامصر
وانا معاك:)
لو سبناه يتحكم فينا هيئذينا وهيحرمنا من حاجات ممكن نندم عليها بعدين
أسعدنى وجودك:)

**************

مصطفى
ممممم ما انا فهمتها كده ما هو برده خوف أهالينا بيكون نابع من حاجه حصلت قبل كده طلبك فى السكه

***********
ييقولوا سايكو

معلش ياقمر ما انتى أول واحده قريت أيوه كده استرى عليا مش قدام الناس:))بس الفكره بقى اننا هنفضل فى عنيهم دايما صغيرين ايه بقى العمل دلوقتى؟ وصفك للصوره رائع بجد مجاش فى دماغى خالص
مرسى ياأحلى صحبه فى الدنيا:))

حاول تفتكرنى said...

مش مسالة أن الخوف وراك وراك
ولكن
يجب ان نتنبأ به إن لم نعتاده
حتى يفقد تأثيره على شخصياتنا


تحياتي

am i kind said...

هو انا شخصيا بعد ماقريت خوفت اسيبلك رائي لانك متعرفنيش يعني
يمكن تخافي مني بس هقوله وزي ما تيجي تيجي هو صحابك واللي حواليكي
عندهم حق يعني اللي بنشوفه في التلفزيونات ونقراه في الجرايد ونسمعه عن حد نعرفه
يخلينا نخاف بس بلاش نخلي الخوف ده يكون مرض
يعني ممكن بس ناخد بالنا من تعاملتنا مع اللي حوالينا
بس ناخد بالنا مش نبطل نتعامل اصلا === ممكن متخافيش مني بقي يلا سلام

زُمُرده said...

افردي جناحك واملي قلبك ايمان ووعي عقلك

دي الخلاصه

متسجنيش نفسك في سجن آراء الآخرين وتجاربهم
اسمعيهم وخدي الخلاصه ووسعي فكرك
وطوول ما قلبك مليان ايمان استفتيه وربنا هيدلك

الخوف غريزه موجوده جوانا زي اي غريزه
ممكن ننميها وتفيدنا
ممكنن ننميها ازيد من الازم وتعيق حياتنا

كوني انت واتعلمي تخربشي الدنيا وتستحملي خربشتها

سلام يا حوبي

همسات دافئه said...

زمردتى الجميله

حاضر
فهمت
ان شاء الله
انا مش جبانه اوى كده على فكره بس انتى صح هى غريزه فعلاً
مرسى اوى ياجميله اسعدتنى تعليقاتك جدا